Kreativita je způsob myšlení, který nás vede k tomu, abychom našli nová inovativní řešení a vytvářeli příležitosti z problémů.

Všechno kolem nás se mění. To je fakt. Jedinou jistotou v současném světě  je změna. To, že nic není stejné, jako bylo před rokem. Tak to prostě je. Nestačí nám již řešení, která se používala, je potřeba přijít s novými.

A úplně stejně to platí v podnikání. Chování zákazníků se vyvíjí a neexistuje nic, co by nasycené trhy nemohly nabídnout. Pokud chceme zůstat ve hře, musíme být o krok napřed před konkurencí a někdy i před zákazníky.

 

ODLIŠIT SE OD OSTATNÍCH

Ať už se jedná o nové produkty, nové služby, či o prosazení se na trhu. Denně na nás útočí stovky reklamních sdělení. Pokud chceme zaujmout, nejen, že musíme mít kvalitní službu či produkt, ale musíme o nich dát vědět tak, aby si nás všimli, abychom zaujali. Tedy potřebujeme nápady, které nás odliší a upoutají pozornost.

 

UŠETŘIT

Dobrý nápad nám může ušetřit spoustu peněz.
Příklady z praxe:
V jedné firmě řešili  situaci, kdy na balicí lince docházelo občas k chybě a balíček určený spotřebiteli se nenaplnil, což samozřejmě byl problém. Co s tím? Nabízela se různá řešení.
Ale jedno – to nejlevnější – nakonec realizovali. Na konec linky umístili silnější fukar, pokud byla prázdná krabice, odfoukl ji pryč.

Druhý příklad najdeme ve výtazích, na které si  lidé stěžovali, že jedou pomalu, že v nich ztrácí spoustu času.  Opět řešení tu byla, ovšem technologicky náročná. A to, které zvítězilo, máte na dosah každý den – přidané zrcadlo. A najednou se zdá, že čas uběhne velmi rychle, když si zkontrolujeme účes?.
Aneb to nejlepší řešení nemusí být drahé.

Kreativním řešením tak můžeme získat výhodu i před společnostmi, které mají velké rozpočty.

 

NABÍDNOUT ZAJÍMAVĚJŠÍ SLUŽBY – PROPOJENÍ

Už nestačí klasické služby. Lidé vyžadují mnohem víc – například zážitek. Příkladem mohou být třeba v současnosti nabízené vstupní prostory do bank, pojišťoven atd., které se mění v kavárny, místo, kde si můžete třeba vyřídit e-maily atd. Cílem je samozřejmě vzbudit zájem, zafixovat potenciálnímu klientovi místo jako bezpečné, známé a pak toho využít při nabídce služeb. Stejně tak v Polsku proběhlo spojení showroomu automobilky s čokoládovnou. Nezvyklé, ale funkční – spojení kvalitních produktů na jednom místě.

Služba, která se zároveň rovná zážitku, je to, co oceňují klienti i u freelancerů, malých firem. Napadá mě brandové focení, kdy klientka líčila, že fotky jsou úžasné, ale ona si to celé neskutečně užila už při samotné akci. Nebo fyzioterapeutka, která nabízí před masáží rituál s výběrem olejů s jistou lehkou magií, přesně pro konkrétního člověka.

Klienti jsou stále náročnější, chtějí něco víc, něco, co bude přesně pro ně, co jim dá pocit výjimečnosti, co v nich zanechá silný dojem.  Abychom je zaujali, abychom uspěli, k tomu potřebujeme opět dobré nápady.

CO JE TO KREATIVITA

Kreativita je způsob myšlení, který nás vede k tomu, abychom našli nová inovativní řešení a vytvářeli příležitosti z problémů.  Používá jedinečné způsoby myšlení a zkoušení nových přístupů.

Kreativci nejsou jen umělci, ani kreativita nevyžaduje neomezené zdroje, dokonalý proces nebo neúctu k sebeovládání nebo limitům.

Někteří lidé mají přímo talent na nové nápady, ale úplně všichni se mohou naučit využívat techniky, které nám pomohou dívat se na věci z různých úhlů pohledu. Tvůrčí potenciál lze podporovat, zlepšovat.

Kreativita je dovednost, ke které se lze vrátit a zdokonalovat ji. Jako děti jsme byli kreativní všichni. V roce 1968 George Land provedl test kreativity u dětí a porovnával ho s testem inovací pro NASA a zjistil, že v populaci je kreativních  98 %  5letých dětí, 30 %  dětí je kreativních v 10 letech, 12 %  v 15 letech a pouze  2  % dospělých – (vzorek – 280 000).

Dalšími výzkumy se zjistilo, že existují postupy, techniky, které mohou naši kreativitu pomoci posílit.

 

JAK NA NOVÉ NÁPADY

Jak mohu kreativitu rozvíjet? Co je tím základem?

Studie Clayton M. Christensen a jeho týmu odhalili základní prvky,  DNA kreativity. Ke každému z prvků jsem přidala minicvičení, abyste si mohli hned vyzkoušet. ?

 

DNA KREATIVITY

1. Spojování, syntéza

Záměrně se snažit vytvářet vazby, souvislosti mezi otázkami, problémy, nápady, zdánlivě z nesouvisejících oblastí. Hledat spojitosti tam, kde nejsou, nebo je zatím nevidíme.

 

Cv. Zkuste přijít na to, co mají  společného třeba modrá, slunce a vaše podnikání?

Nebo

Jak by to, co právě teď řešíte, řešil například Leonardo da Vinci? Co by vám mohl poradit? Jakou inspiraci byste mohli čerpat z jeho života nebo třeba z doby, ve které žil?

 

 

2. Dotazování – umění ptát se

Otázky, které zpochybňují to, co je dané. Základem řešení je naučit se ptát, zda je všechno tak, jak to je, zda nejsou jiné možnosti, varianty.

Cv. Vyberte si nějakou zajímavou osobnost a představte si, že vám věnuje hodinu svého času. Sepište si alespoň 5 otázek, na co byste se daného člověka zeptali, abyste tuto hodinu využili naplno.

 

3. Pozorování

Vnímat, co se kolem děje, jak věci fungují, co se změnilo, co je jinak, jak kdo jedná, jaký příběh za tím je.  Být zvídaví.
V podnikání sem pak patří např. zkoumání chování zákazníků, dodavatelů a konkurentů při identifikaci nových způsobů, jak věci dělat.

Cv. Rozhlédněte se kolem sebe a najděte nejméně 5 věcí, které by vás mohly podnítit k větší kreativitě.

 

4. Vytváření sítí

Setkávání lidí s různými nápady a perspektivami, čím různorodější, tím lepší?

Cv. Odpovězte si:  Kolik máte mezi svými známými lidí s úplně jinými zájmy?

Jak často se setkáváte s lidmi mimo vaši sociální bublinu?

 

5. Experimentování

Vytváření interaktivních zážitků a provokování neortodoxních reakcí, abyste zjistili, co funguje.

Cv. Kdy jste zažili nějaký zajímavý zážitek, příběh, prostě něco neobvyklého, nestandartního atd…?)) Kdy jste naposled takový zážitek sami iniciovali (např. uvaření exotického jídla, naučení se něčemu novému, něčemu, co vedlo k překročení vaší komfortní zóny) ?

 

Pokud vás cvičení bavila, a rádi byste se inspirovali dalšími, či se podělili o vaše zkušenosti, naučili se techniky, jak na nápady, tak  ZDE najdete rozcestník, kde se dozvíte o kreativitě více.

*****Jitka Štádlerová

Jsem Jitka Štádlerová – lektorka, mentorka, koučka. Mám malé vydavatelství Korálky dní, organizuji eventy. Již více než 20 let se profesně věnuji osobnímu rozvoji, mými semináři naživo prošlo přes 13 tis. účastníků.

Zaměřuji se především na témata Jak být spokojení a v pohodě, aneb timemanagement, který není jenom o čase a výkonnosti, ale především o tom, jak chceme žít, abychom vždy měli dostatek času na to, co je skutečně důležité. Abychom dokázali plnit své cíle a sny a zároveň měli čas na užívání si každodenních radostí.

Miluji kreativitu. Nejenže ji využívám na svých seminářích, ale ráda druhé inspiruji, jak se k ní můžeme vrátit, jak tuto svoji dovednost zdokonalit. Programy i konzultace 1:1 jsou určeny  majitelům firem,  firemním týmům, freelancerům i lektorům a konzultantům. Tedy pokud potřebujete inovovat, vymyslet nová řešení, rozproudit vaše nápady a naučit se kreativní techniky, ukáži vám jak na to.

Informace a poučky najdete na Googlu.

Praktické znalosti a dovednosti u mě.

Vše, co školím, také sama dělám.

www.jitkastadlerova.cz